2263 ACHILLEION PAŁAC KORFU KERKYRA cz 1 Sisi

WP 1

Najistotniejsze parametry

  • Udogodnienia plażowe:
    na dobrym poziomie
  • Typ obiektu
    PAŁAC
  • Obciązenie
    duże w sezonie wakacyjnym
  • Cafe
    tak
  • Sklep
    tak
  • Dojazd
    bez większych trudności
  • Dostęp
    bez większych trudności
  • Otoczenie
    zalesione
  • Przestrzeń
    częściowo osłonięta od wiatru
  • Plaża dobra dla:
    wszystkich

Opis

2263 ACHILLEION PAŁAC KORFU KERKYRA

cz 1 Sisi

39.562139, 19.904232

BUDOWA PAŁACU

Achilleion to pałac na Korfu w miejscowości Gastouri, ok. 7 km na południe od stolicy wyspy Korfu. Został zbudowany w latach 1890-1892 na polecenie austriackiej cesarzowej Elżbiety nazywanej Sisi. Achilleion powstał na terenach majątku, który niegdyś zajmował Petros Brailas-Armenis (przyjaciel Sisi), słynny polityk i filozof wywodzący się z rodziny emigrantów armeńskich. Posiadłość została przez Sisi nazwana na cześć Achillesa, ponieważ cesarzowa była zafascynowana antyczną Grecją, nauczyła się greckiego, czytała Homera, była zafascynowana mitologią grecką i interesowała się wykopaliskami Schliemanna. Ambasador austriacki w Grecji Alexander von Warsberg był znawcą antycznej kultury greckiej, więc Elżbieta zleciła mu znalezienie miejsca pod planowaną siedzibę. Elżbieta była także pod wielkim wrażeniem po przeczytaniu opisu upadającej posiadłości. Postanowiła bezzwłocznie nabyć posiadłość ponieważ zamierzała zamieszkać na wyspie Korfu ze względu na jej niepowtarzalne piękno, klimat, spacery w cieniu gajów oliwnych i wspaniałe morskie powietrze. Początkowo Sisi skontaktowała się z Teofilem Hansenem, aby zlecić projekt pałacu. Po pierwszych rysunkach Hansena postanowiła zmienić projektanta. Został nim Raffaele Carito (i Antonio Landi) z Neapolu. Carito ukończył projekty w 1889 r. Pałac w stylu pompejańskim miał nawiązywać do greckiej tradycji. Sisi wysoko oceniła efekty prac budowlanych pozbywając się jak mówiła starej melancholii. Jednocześnie zauważyła, że marzenia zawsze przewyższają realne efekty.

WYPOSAŻENIE PAŁACU

W parku była usytuowana marmurowa rzeźba Ernsta Hertera (profesora Akademii Sztuk w Berlinie) Umierający Achilles., który miał podobno przypominać Sisi jej zmarłego syna, Rudolfa oraz wyrażać podziw dla mitycznego przywódcy Myrmidonów. Achilles był dla niej idealnym wzorem wcielenia boskiej piękności, siły i zarazem wrażliwości. Pierwotnie rzeźba ta była umieszczona na tarasie pałacu, gdzie Sisi czytywała Homera,

Dla swej służby wybudował dom gościnny (Dom Rycerzy). Meble i styl architektoniczny wyposażenia pałacowego także nawiązywał do greckiej mitologii. Za symbol pałacu Cesarzowa wybrała charakterystyczny motyw korony z delfinem, który można odnaleźć w licznych elementach zdobniczych. Wnętrza wywołują wrażenie harmonii i sprawiają miłe wrażenie. Na pierwszym piętrze uwagę zwiedzających przyciąga wielkie malowidło plafonu pt. Cztery Pory Roku, autorstwa włoskiego malarza Gallopiego. Kompozycja dzieli się na cztery części - każda symbolizuje jedną z pór roku. Młode kobiety w górnej części to alegoria przebiegającego czasu. Dzieci z kwiatami symbolizują wiosnę. Aniołki z muszlami w rękach to symbol lata. Jesień, która zajmuje znaczną część kompozycji, obrazują kobiety z dziećmi trzymające winogrona. Zaś zimę utożsamia się z mężczyznami, którzy próbują ogrzać się wokół ognia.

W centralnej części tej sali znajdują się tzw. "schody bogów" - nazwane tak, ponieważ są udekorowane posągami bogów starożytnej Grecji. Na pierwszym stopniu znajdują się dwa wykonane z brązu posągi - Zeus i Hera para małżeńska wielkich bogów Olimpu. Ojciec bogów i ludzi trzyma w ręku piorun. Towarzyszy mu orzeł, symbol jego boskiej siły i panowania. Posągowi Hery towarzyszy paw, ptak który według starożytnych Greków symbolizował oddanie i wierność małżeńską.

Dzieło, które można powiedzieć, że przewodzi w Achillionie, to obraz olejny austriackiego malarza Franza Matscha pt. „Triumfujący Achilles”, przedstawiający zwycięskiego Achillesa na rydwanie. Achilles wcześniej postanowił nie brać udziału w walkach. Gdy zwycięstwo przechyla się na stronę Trojan, Patroklus (bardzo bliski przyjaciel Achillesa) przekonuje Achillesa, by pozwolił mu poprowadzić armię Myrmidonów do bitwy. Prosi też o to aby mógł wystąpić w złotej zbroi Achillesa. Patroklusowi udaje się pokonać siły trojańskie, ale zostaje zabity w bitwie przez Hektora. Wiadomość o śmierci Patroklosa dociera do Achillesa, który pogrąża go w głębokim smutku. Opłakuje śmierć Patroklosa i postanawia wrócić na pole bitwy Zabija Hectora, pomimo ostrzeżenia, że takie postępowanie może kosztować go utratę życia. Scena na obrazie przedstawia Achillesa ciągnącego ciało Hektora za rydwanem. Obraz ten o wymiarach 4x10 m pokrywa całą ścianę w miejscu, gdzie kończą się schody. To świetne dzieło pomimo wszystkich walorów artystycznych posiada pewne niedopatrzenie. Widoczny jest brak ruchu kół rydwanu. Ma się wrażenie, że konie i wojownicy są w ruchu, a wozy stoją. Ciekawostka głosi, że autor obrazu tak się tym przejął, że chciał popełnić samobójstwo.

Po prawej stronie od wejścia znajduje się kaplica, która została wykonana na życzenie Sisi. Cesarzowa miała szukać tam spokoju i wyciszenia podczas samotnej modlitwy. Na sklepieniu znajduje się fresk przedstawiający sąd Piłata nad Chrystusem, zaś pod nim obraz Stella Maris (Stella der Mare), przedstawiający Maryję Dziewicę z Dzieciątkiem otoczoną dwunastoma gwiazdami, wychodzącą z morza. Być może jest to nawiązanie do niebezpiecznej sytuacji, jakiej doświadczyła Elżbieta podczas jednego ze sztormów oraz podziękowanie za uratowanie życia. W kaplicy można również podziwiać liczne rzeźby z marmuru i alabastru, a także ołtarz, modlitewnik oraz strój kapłański ofiarowany Elżbiecie przez papieża Piusa IX.

 

OGRODY PAŁACOWE

Pałac otaczały urzekające swym majestatycznym pięknem ogrody, szczycące się bogactwem roślinności oraz niezwykłymi rzeźbami z marmuru, przedstawiającymi mitycznych bohaterów, bogów, boginki, nimfy, muzy, gracje, antycznych filozofów, mówców oraz poetów. Do dziś zachowała się ich znaczna część. Najważniejszą z rzeźb jest wspomniany Umierający Achilles

Za życia Sisi znajdował się tam także pomnik poświęcony Rudolfowi, który został później przeniesiony do Wiednia.

Schody do ogrodu zdobią posąg bogów olimpijskich: Afrodyta, Hermes, Apollo, Artemida (od lewej).

Na wewnętrznej ścianie perystylu znajduje się trzynaście popiersi na marmurowych półkolumnach. 12 z nich pokazuje greckich filozofów, poetów i mówców. Homer, Demostenes, Sofokles, Lizjasz, Metrodoros, Platon, Karneades, Eurypides, Periander, Zenon, Antisthenes i Poseidonis. Trzynaste popiersie przedstawia ulubionego poetę Elżbiety Szekspira.

Przed filarami dłuższego boku jest dziewięć muz: Thalia, Clio, Calliope, Euterpe, Melpomene, Terpsichore, Polyhymnia, Erato i Urania.

Ogród był połączony z plażą drogą spacerową i niewielkim mostem. Most został częściowo rozebrany przez wojska niemieckie, aby umożliwić przejazd dużych pojazdów. Pozostałości „mostu cesarza” i dawnego doku statków królewskich można nadal oglądać poniżej pałacu.

WYKORZYSTANIE PAŁACU

Do śmierci we wrześniu 1898 r. Sisi wielokrotnie odwiedzała Achilleion. Pałac nie był odwiedzany natomiast przez rodzinę cesarzowej w tym przez męża cesarza Franciszka Józefa. Sisi korzystała z posiłków dostarczanych przez austriackich dostawców, natomiast wina preferowała greckie. Na dwa lata przed śmiercią straciła zainteresowanie posiadłością. Podjęła próby jej sprzedania. Część mebli Achilleion, a także zastawa stołowa, sztućce i obrazy została częściowo sprowadzona z powrotem do Austrii, aby tam urządzić „pokoje w stylu Korfu”. Przedmioty te zostały później w dużej mierze sprzedane przez spadkobierców.

Według legendy, Sisi stanęła przed pałacowym lustrem podczas swojej wizyty w Achilleionie, jak się później okazało ostatniej. Z lekkim hukiem lustro pękło. Cesarzowa miała powiedzieć: „Myślę, że już tutaj nie wrócę”.

Na pierwszym piętrze cesarzowa urządziła pokoje na wizytę męża. W przeciwieństwie do pokoi Elżbiety były one raczej nowoczesne i komfortowo urządzone, jak chciałby Franciszek Józef. Cesarz nigdy nie pojawił się w Achilleion.

Pokoje na pierwszym i drugim piętrze nie są obecnie dostępne dla odwiedzających Achilleion.

OKRES ZANIEDBAŃ

Na podstawie testamentu Elżbiety willa przeszła w ręce Marii Walerii - córki Elżbiety, która zdecydowała się powierzyć jej utrzymanie byłemu oficerowi królewskiego jachtu Miramare - Ferdynandowi Bobedowi. Achilleion pozostał zamknięty na ponad 10 lat.

DOJAZD

Dojazd z centrum miasta Korfu nie stwarza problemu. W zasadzie istnieje jedyna droga dojazdu i ma niespełna 10 km. Niestety nie udostępniono parkingu więc w szczycie sezonu zaparkowanie może sprawiać poważny problem

opracował

Krzysztof Krasiński

mail

krasin111@wp.pl

http://greckirelaks.pl/

ponad 2000 opisów greckich plaż i innych obiektów