2052 KOLEJKA KALAVRYTA - DIAKOPTO PELOPONEZ

WP

Najistotniejsze parametry

  • Długość:
    22000 m
  • Udogodnienia plażowe:
    na dobrym poziomie
  • Typ obiektu
    kolejka turystyczna
  • Obciązenie
    duże
  • Cień
    częściowy
  • Restauracja
    restauracja w zasięgu
  • Sklep
    sklep w zaięgu spaceru
  • Dojazd
    bez większych trudności
  • Dostęp
    bez większych trudności
  • Otoczenie
    wysokie wzgórza
  • Przestrzeń
    częściowo osłonięta od wiatru
  • Plaża dobra dla:
    wszystkich

Opis

2052 KOLEJKA KALAVRYTA - DIAKOPTO PELOPONEZ

38.033548, 22.109887

Kalavryta jest południową stacją kolejki zębatej Diakopto-Kalavryta, zbudowanej przez włoskich inżynierów w latach 1885-1895. Trasę zaprojektowano w bardzo trudnym terenie. W celu obniżenia kosztów tory ułożono bardzo wąsko (750 mm). Odcinki o dużym nachyleniu uzupełniono zębatymi grzebieniami, które umożliwiają wjazd na odcinki o nachyleniu blisko 20 st. Kolejka ruszyła 10 marca 1896 r. Pierwotnie stosowano napęd parowy. Po pewnym czasie podjęto decyzje o elektryfikacji kolejki. Ostatecznie zastosowano pociągi f-my Stadler Rail, z silnikami Diesla, które napędzają generatory, a te zasilają elektryczne silniki napędu.

TRASA KOLEJKI

Przejażdżka zębatą kolejką to obowiązkowy punkt programu podczas zwiedzania Peloponezu. Wijące się stromo szyny kolejowe umożliwiają przejazd kolejką tłoczących się przy oknach podróżnych obserwujących piękne widoki stromych gór. Jest to jedna z najpiękniejszych krajobrazowych atrakcji półwyspu. Należy zająć miejsce przy oknie z prawej strony pociągu (przy jeździe z Diakopto). Stan techniczny pociągów jest w idealnym stanie. Początkowo trasa prowadzi do wąwozu Vouraikos. Pociąg zatrzymuje się na stacjach Nimaata i Triklia. W połowie trasy, po 12 km, zatrzymuje się w miejscowości Kato Zachlorou. W tym miejscu można wysiąść i udać się do klasztoru Wielkiej Jaskini. Następnie na 18 km trasy zatrzymuje się na stacji Kerpisi i kończy bieg na stacji w Kalavrita 750 m npm.

ROZKŁAD JAZDY:

Odjazdy z Diakopto są o 08:45, 11:15 i 14:32 (od poniedziałku do piątku), 08:45, 11:15, 12:33, 14:32 i 15:52 (weekendy) .

Powroty z Kalavrita 09:57, 12:27, 15:50 (od poniedziałku do piątku), 09:57, 12:27, 14:30, 15:50 and 17:08 (weekendy).

Bilety kosztują 9,50 euro za podróż w jedną stronę, 19 euro za podróż w obie strony. Zaleca się rezerwację lub wykupienie biletów dzień wcześniej, ponieważ pomimo tego, że cena jest dość wysoka, liczba miejsc jest ograniczona, a pociąg szybko się zapełnia.

Dla tych, którzy planują odwiedzić Kalavrita i pobliskie jaskinie, warto kupić "Kalavrita City Pass" na stacji kolejowej, który kosztuje 25 € za osobę i obejmuje oprócz przejazdu pociągiem, bilet do jaskiń i muzeum Holokaustu Kalavrita.

Pasażerowie kupujący bilet w obie strony wsiadający do pierwszego pociągu do Kalavrity mogą powrócić w wybranym przez siebie pociągu. Podróż w każdą stronę trwa około godziny. Prędkość na odcinkach konwencjonalnych sięga 40 km/h, a na odcinkach zębatych 12 km/h.

MEGA SPILEON

Stacja Mega Spileon znajduje się bardzo blisko miejscowości Zachlorou, Turystów przyciąga klasztor Mega Spileon. Zbudowany został na wysokości 900 m npm, na klifie rzeki Vouraikos. Jest prawdopodobnie najstarszy w kraju , pochodzi z 362 r. ne. Pierwotna świątynia została zniszczona w 1934 roku z powodu pożaru, a kilka lat później, w 1937 r zbudowano nową. (patrz zakładka Nr 1721).

DOJAZD

Skorzystanie z przejażdżki kolejką jest możliwe w kierunku Kalavrita jak i Diakopto a także tam i z powrotem. Można wybrać się kolejką w jedną stronę i przejść wąwóz Vouraikos pieszo (patrz zakładka Nr 2004).

opracował

Krzysztof Krasiński

mail

krasin111@wp.pl

Obiekty w poliżu