1754 ELOUNDA IMPERIA AIRWAYS AGIOS NIKOLAOS KRETA

OK LEG

Najistotniejsze parametry

  • Typ obiektu
    Wrak
  • Restauracja
    restauracja w zasięgu
  • Cafe
    tak
  • Sklep
    sklep w zaięgu spaceru
  • Dojazd
    bardzo łatwy
  • Otoczenie
    miejskie (liczne zabudowania)
  • Przestrzeń
    całkowicie osłonięta od wiatru
  • Plaża dobra dla:
    wszystkich

Opis

1754 ELOUNDA IMPERIA AIRWAYS AGIOS NIKOLAOS KRETA

35.269237, 25.721981

Mniej znany jest fakt, że laguna była w latach 1924-1939 wykorzystywana jako miejsce wodowania samolotów brytyjskiej firmy Imperia Airways (35.269237, 25.721981 w pobliżu tawerny). Postój był wykorzystywany na tankowanie oraz odpoczynek pasażerów na jachcie Imperia lub noclegi w apartamentach przy ul. El Venizelos. Samoloty obsługiwały dalekie połączenia Imperium Brytyjskiego zwłaszcza do Indii, dalekiego wschodu i Afryki południowej. Istnieją niesprawdzone informacje, że na lagunie lądowały samoloty, które umożliwiły spotkanie Churchila z Ghandim. W restauracji Imperia można zjeść nie tylko doby posiłek ale także zapoznać się z kopiami dokumentów dotyczących wspomnianej linii lotniczej. Są informacje o wypadku lotniczym jaki miał miejsce w dniu 22 sierpnia 1936 r. W trakcie lądowania samolot G-ABFA "Scipio". uderzył we wodę i się rozbił. W wyniku życie straciły dwie osoby. Zostały pochowane na cmentarzu Agia Triada tuż przy drodze do Pano Elounda z widokiem na miejsce ich katastrofy. Na grobie do dziś można odczytać pamiątkową tablicę zawierającą nazwiska i funkcje zmarłych: Lieut. Richard Glen Wilson-Dickson, piąty batalion Royal Tank Corps, Thomas Alexander Cecil (Whimmie) Forbes. Krótkie, poetyczne epitafium zawiera odniesienia do faktu przemijania i starości.

Z chwilą opanowania Krety przez wojska niemieckie podczas II wojny światowej Niemcy znając dobre warunki panujące na lagunie, w obawie przed wykorzystaniem jej do desantu przez Anglików ufortyfikowali Eloundę.

 

Dziś można zajrzeć do restauracji Imperia gdzie oprócz smacznego posiłku można zapoznać się z prezentowanymi wyblakłymi kopiami dokumentów i wycinków prasowych dotyczących wypadku. Prezentowane były kopie listów opatrzonych znaczkami indyjskimi i co ciekawe z dodatkową informacją na kopercie, że mimo katastrofy korespondencja została dostarczona adresatom. Mówi się, że niektóre elementy wyposażenia samolotu znalazły się w rękach mieszkańców, a zegar pokładowy mimo upływu 80 lat nadal działa.

Obiekty w poliżu