1628 MIEJSCOWOŚĆ LINDOS RODOS

OK LEG

Najistotniejsze parametry

  • Rodzaj plaży:
    piasek
  • Charakt. Dna:
    piasek
  • Udogodnienia plażowe:
    na dobrym poziomie
  • Obciązenie
    duże w sezonie wakacyjnym
  • Cień
    częściowy
  • Restauracja
    tak
  • Cafe
    tak
  • Sklep
    tak
  • Dojazd
    bez większych trudności
  • Dostęp
    bez większych trudności
  • Otoczenie
    miejskie (liczne zabudowania)
  • Przestrzeń
    częściowo osłonięta od wiatru
  • Plaża dobra dla:
    wszystkich

Opis

1628 MIEJSCOWOŚĆ LINDOS RODOS

36.091752, 28.085905

Nowoczesna miejscowość Lindos powstała na północ od Akropoolu. Przy wjeździe do miejscowości, jest kościół Phaneromeni. Droga dla samochodów kończy się dość dużym placem w otoczeniu którego znajdują się pozostałości cmentarza muzułmańskiego. Ulice Lindos są labiryntem plączących się wśród budynków. Materiał użyty do ich budowy to albo miejscowe kamienie wydobywane lub pozyskiwane w terenie. Ściany są otynkowane i pobielone. Domy Lindos są zróżnicowane: począwszy od prostych przypominających domy wiejskie, poprzez domy z dziedzińcami aż po rezydencje i dwory. Najbardziej reprezentacyjne rezydencje znane są pod nazwami ich właścicieli: House of Papakonstantis (1626), Kyriakos Koliodos, Lefteris Makris (1700), Georgios, Marietta Markoulitsa (1700). Wraz z pojawieniem się neoklasycyzmu w Grecji pod koniec 19 w, Lindos przyjęło nowe elementy architektoniczne: duże okna z widokiem na ulicę, domy dwukondygnacyjne z dachami pokrytymi dachówkami. Drzwi mają ościeże i nadproża przypominające starożytne świątynie.

ZABYTKI W MIEŚCIE LINDOS

Koścół Grecki św. Jana (The Greek Orthodox Church of St John), pochodzący z 13 lub 14 w. zbudowany na ruinach poprzedniego kościoła w obrębie Akropolu, który mógł powstać już w 6 w. Obecnie zachowały się część ścian.

Antyczny Teatr 36.089817, 28.087089 położony w południowo-zachodniej części wzgórza, poniżej świątyni Ateny. W centrum znajduje się wykuta w skale okrągła orkiestra i otacza je audytorium dla widzów. Teatr został wydrążone z zboczu wzgórza. Cavea - widownia została podzielona na dziewięć zbiegających się do sceny klinowych clunei oddzielonych ośmioma wąskimi zejściami ze schodami. Do dzisiaj zachowało się 5 clunei. Znajdowało się tu 19 rzędów siedzeń poniżej diazoma i 7 powyżej. Górną cavea jest bardziej stromo nachylona, aby zapewnić nawet nieuprzywilejowanym widzom dobry widok. Zachowały się proedries - honorowe miejsca wokół orkiestry dla urzędników. Pierwsze trzy rzędy przeznaczone były także dla urzędników i oddzielone tak by zabezpieczyć dojście z klatek schodowych oddzielając separującymi murkami. Schody łączyły się z poziomym korytarzem (diazoma).

W pobliżu teatru znajdował się Tetrastoon, budynek najprawdopodobniej wykorzystywany do obrzędów kultowych. Miał 19 m. długości i 4,80 m. szerokości. Cztery budynki portyku stanowią pozostałości czworobocznego w przedłużenia Skene Teatru. Wewnętrzne kolumny na wszystkich czterech bokach pokryte były dachem dwuspadowym i otoczone niezadaszonym dziedzińcem na świeżym powietrzu. Wejście na północno-zachodnim boku miało ganek, który mieścił architraw. W budynku mogło przebywać 1500-1700 osób. Był przeznaczony do ceremonii religijnych. W późniejszym okresie miejsce zajęły kolejno trzy kościoły chrześcijańskie.

Jak wspomniano tylko część teatru jest względnie zachowana. Istnieją informacje, że rozpoczęła się rekonstrukcja teatru.

Jest więc prawdopodobne, że wkrótce zasiądzie w nim ponownie 1.800 widzów tak jak przed tysiącami lat.

Grób Kleoboulos najpewniej nie ma w istocie związku z tyranem Lindos, ale jest grobem zamożnej rodziny. Jest to okrągła, murowana budowla starannie wykonana sklepiona dachem. Brama ma gzyms ozdobiona palmetami, motywami przypominającymi kształt liści palmowych. Na środkowej części był wykuty w skale sarkofagu, którego osłona się nie zachowała. Zachowały się natomiast ślady malowideł na ścianach i napis Ayios Aimilianós świadczący o jego konwersji do kościoła chrześcijańskiego.

Archokrateion. W miejscu Kampana w Krana, na wzgórzu na zachód od Akropolu, znajduje się interesujący grób a raczej mauzoleum wykute w skale. Zewnętrzna fasada podtrzymywana jest przez półkolumny wspierające metopy i tryglify. W górnej części filary maskują ślepe otwory. Wejście prowadzi do miejsca rytuałów pogrzebowych z którego istnieje dostęp do 19 komór grobowych. Obecna nazwa Frangokklesia sugerowałaby, że w czasie panowania Joanitów krypta wykorzystywana była jako kościół.

Kościół Panagia w Lindos zbudowany na planie krzyża. W 1489 roku wielki mistrz Pierre dAubusson ufundował remont kościoła i jego nieznaczną rozbudowę. Rozetę Wielkiego Mistrza i dowódcy zamku, Pierre dAymer, można zobaczyć na południowej stronie niższej dzwonnicy. Zachowały się freski w kościele. Najstarsza inskrypcja podaje datę 1637.Obraz znajdujący się tutaj jest wymieniony jako dzieło malarza Gregorios z Symi, z 1779 roku. Zachowały się freski w kościele zachowały. 

Obiekty w poliżu