1599 STOCZNIA MINOJSKA (ST. THEODORE) HERAKLION KRETA

WP1

Najistotniejsze parametry

  • Długość:
    50 m
  • Szerokość:
    10 m
  • Udogodnienia plażowe:
    brak jakichkolwiek udogodnień
  • Typ obiektu
    Obiekt archeologiczny
  • Obciązenie
    znikome
  • Cień
    brak
  • Restauracja
    restauracja w zasięgu
  • Cafe
    tak
  • Sklep
    sklep w zaięgu spaceru
  • Dojazd
    bez większych trudności
  • Dostęp
    bez trudności
  • Otoczenie
    otwarte
  • Przestrzeń
    otwarta
  • Plaża dobra dla:
    młodych
  • Nurkowanie
    dobre warunki
  • Kiteserfing
    średnie warunki
  • Inne sport wodne
    brak warunków

Opis

1599 STOCZNIA MINOJSKA (ST. THEODORE) HERAKLION KRETA

35.333604, 25.243310

Na końcu długiej plaży Vathianos Kambos (Agii Theodori) jest skalisty cypel gdzie ciągle można zauważyć obrobione kamienie które wykorzystywano w trakcie budowy okrętów w okresie minojskim. Według naukowców można było tu produkować statki długości do 50 m. Do niedawna istniały zaledwie graficzne wyobrażenia floty minojskiej. Obecnie po odnalezieniu dwóch basenów stoczniowych i fundamentów innych zabudowań zyskuje się bliższe informacje na temat budowy floty minojskiej. Naukowcy podejmują wysiłki rekonstrukcji okrętów z tamtej epoki. Wydaje się że obecnie jest za mało podstaw, aby uważać, że próby te prowadzą do właściwych rezultatów.

REKONSTRUKCJA

Rekonstrukcję statku minojskiego datowanego na 1500 r. p.n.e. prowadzono 3 lata. Rozpoczęto ją w 2000 roku, w ramach projektu koordynowanego przez Kreteńskie Muzeum Morskie oraz Instytut Badań Starożytnego Okrętnictwa i Technologii. Badacze mieli trudne zadanie: do tej pory nigdy nie znaleziono wraku z tak odległej epoki (takiego odkrycia dokonano zimą 2016 roku u wybrzeży Turcji, w Zatoce Marmaris). Z tego powodu rekonstrukcję poprzedził długi okres badań opartych na pośrednim zbieraniu danych, głównie ze źródeł archeologicznych, jakimi były m.in. freski ścienne pałacu minojskiego z Santorini.

W grudniu 2002 roku - po sporządzeniu komputerowych projektów 3D oraz drewnianego modelu pięć razy mniejszego od konstrukcji końcowej - zabrano się do budowy statku. Na tym etapie główne skrzypce grali dwaj doświadczeni szkutnicy: Theodoros i Charalambos Karazepounis, którzy całe życie parając się tą profesją, wzięli na siebie odpowiedzialność budowy oryginalnego statku. Po roku statek wodowano w Starym Porcie w Chania (1 grudnia 2013)

Zrekonstruowany statek ma 17 metrów długości i 3,8 metra szerokości a wysokość 1,80 (1 metr zanurzony, 80 centymetrów nad powierzchnią wody). Zbudowano go za pomocą metod i materiałów używanych przez Minojczyków. Do budowy statku użyto ponad 20 metrowych pni cyprysów ściętych w okolicy miejscowośći Anoskeli, w gminie Kissamos. Z tych długich i twardych pni zbudowano kadłub - łącząc wszystkie elementy linami, bez użycia gwoździ. Wnętrze statku było wysłane specjalnym płótnem, zaimpregnowanym mieszanką cyprysowej żywicy i wołowego sadła. Statek posiadał żagiel, jednak jego główną siłą napędową były wiosła. Wioślarzy na statku było dwudziestu czterech, plus dwóch sterników i kapitan. Dzięki pracy wioseł statek nabierał prędkości ok. 2,5 węzłów morskich, a napęd z żagla dodawał jeszcze prędkości. Statek otrzymał nazwę - Minoa, którą zapisano na burcie pismem linearnym typu B, jednym z najstarszych znanych alfabetów, którym posługiwali się Minojczycy. Część teoretyczno-naukową należało połączyć z częścią praktyczną. Łódź nie tylko miała zostać zbudowana tradycyjnymi metodami i z autentycznych materiałów używanymi w tamtej epoce, ale na dodatek miała pływać! Z przedsięwzięciem wiązano wielkie nadzieje. Planowano właśnie tą minojską łodzią przewieźć z Krety do Pireusu gałązki oliwne zerwane z jednego z najstarszych drzew oliwnych Krety, które rośnie w wiosce Ano Vouves. Zamierzano zapleść z nich symboliczne wieńce mające spocząć na skroniach zwycięzców Maratonu otwierającego XXVIII Letnie Igrzyska Olimpijskie zaplanowane na rok 2004.

Starego Portu w Chania.

ROLA FLOTY MINOJSKIEJ

Kiedyś w porcie znajdowało się 23 podobnych budowli. Do dziś dotrwało 10. Minojczycy swoją potęgę, a co za tym idzie rozwój całej cywilizacji, zawdzięczali intensywnym kontaktom handlowym z rozmaitymi ówczesnymi państwami w tym regionie Morza Śródziemnego. Kreteńskie płody rolne, takie jak oliwa, miód, wino, jak również wyroby z ceramiki, drzewo cyprysowe i żywica z niego uzyskiwana były eksportowane do krajów wschodniej części Morza Śródziemnego. Złoto, kość słoniową i bezcenną miedź przywożono z kolei statkami na Kretę. Ta nieustanna i prowadzona na wielką skalę wymiana handlowa nie mogłaby się odbywać bez floty. A floty nie można było zbudować bez wysmukłych drzew cyprysowych, które w starożytności rosły na całym terytorium wyspy, czego świadectwem jest egipska nazwa Krety: Zielona.

REJS MINOA

24 maja 2014, statek "Minoa" zaczął swój dziewiczy rejs między Chania a Pireusem. Dwudziestu czterech wolontariuszy - kobiet i mężczyzn podjęło się roli wioślarzy. Trasa żeglugi prowadziła między północno-zachodnim wybrzeżem Krety, wyspą Antikythirą, Kythirą, wschodnim wybrzeżem Peloponezu, przez wyspę Poros i Eginę do Pireusu. Po dwunastu postojach, i dokładnie po miesiącu od rozpoczęcia podróży, statek wpłynął do Pireusu. Wyliczono, że zespół wioślarzy "pracował" bezustannie przez siedemnaście dni! Na pokładzie statku "Minoa" nie tylko znalazła się symboliczna gałązka oliwna z drzewa oliwnego z Vouves - symbol pokoju na czas Olimpiady - ale również ogień olimpijski, który przybył ze starożytnej Olimpii i był nieodzowny na ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich.

EKSPOZYCJA

Statek jest eksponowany w arsenale znajdującym się w końcu portu Chania od maja do października w godzinach od 9:00 do 17:00 od poniedziałku do soboty, a w niedziele od 10:00 do 18:00.

opracował

Krzysztof Krasiński

mail

krasin111@wp.pl

http://greckirelaks.pl/

ponad 2000 opisów greckich plaż i innych obiektów

 

 

 

 

Obiekty w poliżu