1263 FRESKI AKROTIRI SANTORINI (CZ 2)

OK

Najistotniejsze parametry

  • Udogodnienia plażowe:
    na dobrym poziomie
  • Typ obiektu
    Obiekt archeologiczny
  • Obciązenie
    duże
  • Cień
    całkowity
  • Plaża dobra dla:
    wszystkich

Opis

1263 FRESKI - MALOWIDLA ODKRYTE W AKROTIRI SANTORINI (CZ 2)

36.350836, 25.401714

(WSTĘP W ZAKŁADCE CZ1)

 

FRESK KOBIETY (THE LADIES FRESCO)

Museum of Prehistoric Thera, Santorini

Ten fresk składa się w istocie z dwóch oddzielnych części, każda przedstawiająca kobietę. Kobiety noszą kolorowe minojskie szaty złożone ze spódnicy i żakietu, który pozostawia odsłonięte piersi zgodnie z typową minojską modą. Kobiety są przystrojone w kolczyki i naszyjniki. Obie noszą długie włosy i widać makijażu. Wszystkie te szczegóły sugerują że są to kobiety o wysokim statusie i biorą udział w jakiejś działalności religijnej lub festiwalu. Nad kobietami jest rozgwieżdżone niebo. Jest jeszcze trzecia kobieta, która pochyla się aby pomóc ułożyć szaty, ale przetrwał tylko fragment ramienia i stroju.

 

FRESK PARADA STATKÓW (THE SHIP FRESCO)

To jest niezwykły, 6 metrowy fresk przedstawiający procesję, paradę lub eskortę okrętów. Fresk przedstawia nadzwyczajną ilość szczegółów i dlatego może być materiałem stanowiącym podstawę głębokiej analizy warunków życia na Santorini. Wyróżnia się osiem dużych statków oraz trzy mniejsze, wszystkie napędzane wiosłami. Okręty płyną w jednym kierunku z jednego portu do drugiego. W centralnej pozycji znalazł się okręt flagowy. Oprócz znacznej wielkości, którą można ustalić np. na podstawie liczby wioseł służących do napędu, badacze zauważyli kilka hełmów płytkowych podczas gdy na innych statkach jest co najwyżej jeden. Dodać można, że okręt flagowy jest kilkukrotnie większy od tych, które Kolumb używał w swoich wyprawach oceanicznych. Miasto na prawo robi wrażenie bardziej zaawansowanego (zarówno w architekturze jak sposobie ubierania się mieszkańców). Budynki są z czerwonej, białej i szarej cegły z żółtymi ozdobami. Obraz ten znakomicie odpowiada opisowi Atlantydy przez Platona. Napisał on, że Atlantyda była zbudowana z czerwonego, białego i czarnego kamienia, a mury miejskie zostały ozdobione mosiądzem, cyną i "orichalcum". Co do ostatniego nie ma obecnie pewności jaki to metal lub stop. Wiadomo natomiast, że był on ceniony prawie jak złoto i prawdopodobnie wartość zawdzięczał odporności na korozję lub ze względu na możliwość zastosowania do różnych celów. Jeżeli przyjąć, że sztabki metalu znalezione we wraku u wybrzeży Sycylii pochodzące z okresu kultury minojskiej, to właśnie ów stop to miał on skład zbliżony do mosiądzu z dodatkami żelaza i niklu. Stop ten jest wymieniany w fenickiej inskrypcji z Byblos

Innymi słowy, czerwony, biały, szary i żółty ciemne kolory miasta w fresku są odpowiednie, aby była ona Atlantis. Dwa wzgórza mogą odpowiadać wzniesieniom, które obecnie się nazywa Profiti Ilias i Meso Vouno. Przedmieście w lewo byłoby kolejnym miastem, które lokować należałoby na północ od dzisiejszej Fira.

Okręty mają długie bukszpryty (belki dziobowe), do których dołączone są emblematy przypominające tarczę słonecznika. Statki mają różne ilości emblematów. Kojarzy się to z wojskowymi dystynkcjami stosowanymi obecnie i zapewne wiąże się z rangą statku lub stanowiskiem władającego statkiem. Na statku niosącym cztery emblematy słonecznikowe pasażerowie noszą kolorowe ubrania, zaś na pozostałych statkach tylko jedna osoba ma kolorowe ubranie i siedzi sama na dziobie statku. Statek posiada również elementy dekoracyjne (latarnie?) powieszone na linach rozciągniętych między centralnym masztem, dziobem i rufą statku. Trudno nie zauważyć, że obecnie okręty przyjmują podobny wystrój podczas różnych uroczystości. Podobne elementy wiszą na słupkach kabiny pasażerskiej ale te interpretuje się jako hełmy z płytek kostnych stosowanych w tamtych czasach. Statki są przedstawione bardzo  starannie. Większe statki mają narysowane elementy mechanizmu steru. Małe statki nie posiadają takiego mechanizmu dlatego musiano je wyposażyć w dwa wiosła sterowe jedno do skrętu wprawo, drugie w lewo. Na większych statkach narysowano zadaszoną część pokładu tj. "kabinę dla osób specjalnych". Kadłub okrętu flagowego jest udekorowany podobiznami lwów i delfinów podczas gdy pozostałe mają naniesione zdobienia obstrakcyjne nawiązujące być może do fal morskich. Także obecnie maluje się kadłuby wojennych statków zarysem fali i być może ten efekt pozoracyjny znali już żeglarze antyczni. Wyjątek stanowi okręt na którego burtach widnieją ptaki co może sugerować specjalne przeznaczenie lub sugestię, że okręt jest wyjątkowo szybki.

Niektórzy badacze uważają, że punktem startu i mety musiała być sama wyspa Thera / Santorini ponieważ statki nie miały dostatecznej zdolności morskich. Ale statki wyglądają bardzo podobnie jak długie łodzie Vikingów, a te żeglowały po znacznie bardziej niespokojnych akwenach i to pół tysiąca lat później.

Ponadto statki te wydają się być zaopatrzone w dulki, dając wioślarzom większą sprawność, co jest niezbędne dla długodystansowego wioślarstwa,.

Pigmenty stosowane przez malarzy Thera były mineralne. Oprócz białego i czerwonego wapienia, uzyskano barwniki z ziem czarnych, hematytu. Dzięki stosowaniu tego rodzaju pigmentów mogły one przetrwać gorące dni po wybuchu i pozostałe kilka tysięcy lat, dając dokładne informacje o zaginionym świecie. Uwzględniając fakt, że odkryto zaledwie część miasta, a wiedza o życiu w tamtych czasach jest już dość obszerna nalezy mieć nadzieję, że dalsze odkrycia doprecyzują informacje na ten temat.

 

DZIEWCZYNA Z SZAFRANEM

Ten fresk przedstawia młodą dziewczynę zajmującą się zbieraniem szafranu. Szafran miał wiele zastosowań. Był wykorzystywany jako barwnik, przyprawa i lek. Ten fresk mówi dużo o życiu w tamtych czasach. Na przykład, pokazuje jak dziewczyny ubierały się, jak czesały. Obraz jest bardzo naturalistyczny, przedstawiający miejsce na którym rośnie szafran, a dziewczynka ma pozę, która niebanalnie obrazuje akt zbierania szafranu.